Hoppa till huvudinnehåll

Foxas historia

Företagare ser möjligheter

Foxas saga inleddes i början av 1990-talet då Finland drabbades av en depression. Efter en skidtur fick jag inspiration och grundade företaget som reservplan, i händelse av att sysselsättningsläget skulle bli sämre. Jag fortsatte ändå att arbeta som normalt och eftersom det även var bråttom annars så blev företaget liggande i nästa två årtionden.

I november 2008 gick Finlayson-Forssa Oy i konkurs. Företaget hade tillverkat tyger för arbetskläder. Att det 160-åriga företagets verksamhet plötsligt upphörde var en chock både för kunderna och personalen. Och även för oss. När inga headhunters ringde och inga andra erbjudanden om arbete heller kom in frågade jag min kollega Marjaana Naatula om vi inte borde starta vår egen verksamhet. Kunderna behövde få tyger och från vår sida hade vi det tekniska kunnandet och kontakter till några fabriker som hade visat sig vara bra. Därför beslutade vi att sysselsätta oss själva i några år och aktiverade därmed Foxa Oy.

I början är det alltid svårt

Det var inte lätt i början. Finlands ekonomi hade kraschat på grund av den internationella finanskrisen. Vi hade inga beställningar och inget lager och firman hade inga pengar. I början hade vi vårt kontor hemma på vinden hos Sipiläs. Våra omsättningstillgångar bestod av två bärbara datorer, en kopieringsmaskin och en sax som vi lånat. Och förstås av vår tillit i fråga om vårt eget kunnande.

Vi kontaktade flera av Finlayson-Forssas gamla kunder och tack vare goda personliga relationer ordnade det sig med möten. Kunderna lyssnade artigt men inget hände efter det. I efterskott är det lätt att förstå varför. Vi var ett nytt företag, med mycket begränsade resurser. Tack och lov trodde ett par modiga företagare på oss och vi fick våra första beställningar. Verksamheten kom igång. Till våra pionjärkunder vill vi säga ett STORT TACK. Ni gjorde den här berättelsen möjlig.

Kunnandet sitter i människorna

Efter problemen i början har vi lyckats bygga upp företaget till något mer trovärdigt, en bit i taget. En faktor har varit allra viktigast i det arbetet – Foxa har haft tur även som arbetsgivare. Från första början har vi lyckats hitta folk som passar hos oss, yrkeskunniga och flitiga medarbetare med bra humor.

En av vändpunkterna i vår verksamhet var försvarsmaktens beställning av tyg för regnkläder 2012. Vi hade levererat ett tyg vi hade tillverkat till armén för testanvändning och det hade visat sig fungera. Vi väntade oss en liten konkurrensutsättning så att beställaren kunde testa produkten vidare. Vi fick faktiskt en begäran om offert men den visade sig vara mycket stor. Större än vår årliga omsättning. Eftersom vi dessutom vann i konkurrensutsättningen hade vi inget annat val än att lyckas. Vi förnyade vårt laboratorium, anställde fler medarbetare och byggde ett kvalitetssystem. Projektet lyckades och det blev som det ofta blir inom affärsverksamheten, krävande beställningar är det bästa sättet att utveckla verksamheten.

Utgångspunkten för tillväxt är kunderna

I början hade vi ingen särskild tillväxtplan. Vi gick vidare ett köp och ett år åt gången. Vårt mål har varit att uppfylla våra löften till kunderna och att på så sätt få nya beställningar. Det att vi har uppnått vår aktuella ställning på marknaden har krävt massor med arbete och, självfallet, en liten gnutta tur.

I fortsättningen försöker vi ödmjukt att utveckla allt bättre tyger och att uppfylla våra kunders önskemål. Bara om vi har nöjda kunder kan vi garantera att verksamheten fortsätter.

- Jukka Sipilä, Foxa-medarbetare ända sedan 1990